ماهان شهسوار
فرهنگی . ورزشی . سیاسی . اجتماعی
 
برچسب:, :: ::  نويسنده : pouya

مهدی مهدوی‌کیا در حالی پس از ۴۷۴۲ روز به جمع سرخپوشان تهرانی ملحق شد که با تحمل مشکلات و حاشیه‌های بسیار پس از دو سال به این آرزوی بزرگش رسید و بار دیگر پیراهن پرسپولیس را برتن خواهد کرد.
به گزارش مهر، مهدی مهدوی‌کیا که متولد پنجم مرداد ۱۳۵۶ در شهرری است، فوتبالش را از تیم بانک ملی آغاز کرد. از علی دوستی‌مهر سرمربی تیم فوتبال نوجوانان ایران به عنوان یکی از مربیانی که مهدوی‌کیا را به فوتبال ایران معرفی کرد، یاد می‌کنند، او که مهدوی کیا را در بانک ملی کشف کرد و به سطح اول فوتبال ایران رساند.

“کیا” پس از درخشش در تیم بانک ملی به پرسپولیس پیوست. گرچه در ابتدای حضور در این تیم شرایط خوبی نداشت اما با آمدن استانکو وضعیت برایش تغییر کرد تا ضمن تثبیت جایگاه خود در جمع سرخپوشان، به تیم امید ایران راه پیدا کند. افتخارات و موفقیت‌های مهم ورزشی مهدوی کیا از سال ۷۵ شروع شد. پس از محرومیت نعیم سعداوی، مهدوی کیا به عنوان مدافع – هافبک راست تیم ملی در جمع ۱۱ مرد اول فوتبال ایران جایی ثابت برای خود دست و پا کرد و از ستون‌های این تیم شد.

در دربی ۴۳ که بیستم تیرماه سال ۱۳۷۶ برگزار شد، فرشاد پیوس پس از خداحافظی از تیم پرسپولیس، پیراهن شماره ۱۷ را برتن مهدوی‌کیا کرد اما وی در تیم ملی همچنان پیراهن شماره ۲ را بر تن می‌کرد. این بازیکن در مقطعی هم به عنوان یار کمکی برای پاس در مسابقات آسیایی بازی کرد. بالاخره پس از دو فصل و نیم بازی در جمع سرخپوشان تهرانی در تاریخ ۱۳ دی‌ماه سال ۱۳۷۷ مهدوی کیا آخرین بازی رسمی خود را برای پرسپولیس انجام داد و به آلمان رفت.

مهدوی کیا 1 گزارشی از زندگی فوتبالی مهدی مهدوی‌کیا/ بازگشت پس از 4742 روز

مهدوی‌کیا پس از درخشش در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه از تیم پرسپولیس به تیم بوخوم پیوست. این بازیکن ایرانی در تاریخ ۱۶/۰۳/۱۹۹۹ برای نخستین بار در هفته نوزدهم رقابت‌های آن فصل بوندس‌لیگا برابر هامبورگ به میدان رفت. وی که در دقیقه ۶۶ جانشین زدراوکو درینسیچ (Zdravko Drincic) شده بود، در دقیقه ۸۱ گل دوم تیمش را به ثمر رساند تا نقش مهمی در پیروزی ۲ بر صفر بوخوم برابر هامبورگ ایفا کند.

عملکرد خوب جوان اول فوتبال آسیا مسئولان هامبورگ را به پای میز مذاکره با تیم بوخوم کشاند تا این بازیکن فصل بعد برای این تیم آلمانی به میدان برود. از هزینه ترانسفر مهدوی‌کیا به تیم‌های بوخوم و هامبورگ حدود سه میلیون دلار نصیب باشگاه پرسپولیس شد که در آن برهه زمانی بخش عمده ای از مشکلات سرخپوشان را مرتفع کرد.

کیا در هامبورگ به دو نام “موشک” و “فرش جادویی” مشهور شد، لقبی که از سوی رسانه‌ها و هواداران به این بازیکن تیم ملی کشورمان تعلیق گرفت. البته وی در سال ۲۰۰۰ قراردادش را به مدت سه فصل دیگر با هامبورگ تمدید کرد. مبلغ ۲ میلیون و دویست هزار یورو در هر سال باعث شد لقب گران‌ترین بازیکن تاریخ هامبورگ به “میدی” تعلق گیرد.

مرد شماره ۲ تیم ملی ایران در تاریخ ۰۱/۰۵/۲۰۰۵ و در دیدار ولفسبورگ برابر هامبورگ که با برتری یک بر صفر تیم میزبان به پایان رسید، در دقیقه ۶۹ با دریافت کارت زرد دوم از زمین مسابقه اخراج شد، این نخستین کارت قرمز وی در رقابت‌های بوندس‌لیگا محسوب می‌شود. وی همچنین در تاریخ ۲۳/۰۹/۲۰۰۶ و در دیدار هامبورگ برابر وردربرمن، پس از اینکه در دقیقه ۶۹ پاس گل تساوی تیمش را برای “باستین راینهارد” ارسال کرد، در دقیقه ۷۴ با دریافت کارت قرمز مستقیم از زمین مسابقه اخراج شد که این آخرین کارت قرمز کیا در دوره حضورش در بوندس‌لیگا محسوب می‌شود.

مهدوی کیا 2 گزارشی از زندگی فوتبالی مهدی مهدوی‌کیا/ بازگشت پس از 4742 روز

مهدوی‌کیا در نظرخواهی فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال جهان در ابتدای سال ۲۰۱۰ به عنوان بیست و ‌هفتمین بازیکن محبوب جهان انتخاب شد.

در پنجم دسامبرسال ۱۹۹۶ و درحالیکه تنها ۱۹ سال و ۱۳۴ روز سن داشت، “کیا” برای نخستین بار پیراهن تیم ملی کشورمان را در دیدار برابر عراق در مرحله گروهی جام ملت‌های آسیا – ۱۹۹۶ امارات برتن کرد. پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان و در بازی ایران در مرحله انتخابی جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا، کیا به عنوان کاپیتان تیم ملی ایران انتخاب شد و پس از بازی با کره‌جنوبی در مسابقات مقدماتی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی در حالی که ایران بازی را یک بر یک مساوی کرد و از صعود به جام جهانی بازماند از تیم ملی فوتبال ایران خداحافظی کرد. ۱۱۱ بازی ملی و ۱۳ گل زده در کارنامه ملی این بازیکن با اخلاق کشورمان ثبت شده است.

مرد شماره ۱۵ تیم اینتراخت که برای هفتمین مرتبه در فصل ۹ – ۲۰۰۸ لیگ آلمان برای تیم اینتراخت به میدان رفت، در دوازدهمین سال حضورش در رقابت‌های بوندس‌‍لیگا، موفق به ثبت رکورد ۲۵۰ بازی در این مسابقات شد.

کیا پس از بازگشت از آلمان، در سال ۱۳۸۸ به تیم استیل آذین پیوست و برای نخستین بار پیراهن این تیم را مقابل سپاهان بر تن کرد. او ضمن به ثمر رساندن یک گل، به صورت غیرمنتظره‌ای از زمین مسابقه اخراج شد، اتفاقی که حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشت. عکاسان پس از آن بازی شهادت دادند که کیا به کمک داور فحاشی نکرده و بی‌دلیل از زمین اخراج شده است.

پس از سقوط استیل آذین به دسته اول در پایان لیگ دهم، کیا درحالی که مورد بی‌مهری مدیران و کادرفنی تیم پرسپولیس قرار گرفت، با حمایت امیر عابدینی به تیم داماش پیوست و در نهایت پس از حدود ۱۳ سال دوری، روز دهم دیماه سال ۱۳۹۰ با عقد قرارداد رسمی به جمع سرخپوشان پایتخت ملحق شد.

بازی‌‎های فراموش نشدنی:
مسابقات مقدماتی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شروع درخشش کیا در تیم ملی بود. وی در بازی مقابل چین در شهر دالیان که ۱۳ سپتامبر سال ۱۹۹۷ برگزار شد، دو گل حساس برای تیم ملی به ثمر رساند تا این تیم شکست را با پیروزی ۴ بر ۲ عوض کند.

در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و در دیدار با آمریکا، این بازیکن روی پاس زیبای علی دایی و فرار از خط میانی زمین، گل دوم ایران را به ثمر رساند تا یکی از عوامل پیروزی تاریخی تیم ملی کشورمان برابر آمریکا را به ثمر برساند. وی دو سال بعد در دیدار دوستانه دیگری برابر آمریکا زننده تنها گل ایران بود.

در جام ملت‌های ۲۰۰۴ چین و در بازی مرحله یک‌چهارم نهایی برابر کره‌جنوبی، گرچه مهدوی‌کیا گلی را به ثمر نرساند، اما زوج رویایی وی با علی کریمی زمینه‌ساز پیروزی ارزشمند ۴ بر ۳ تیم ملی کشورمان برابر کره‌جنوبی شد.

در دیدار ایران برابر کره‌شمالی در مرحله مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی، کیا زننده گل نخست ایران بود تا شرایط را برای پیروزی ۲ بر یک ایران در آن مسابقه فراهم کند.

 

مهدوی کیا 3 گزارشی از زندگی فوتبالی مهدی مهدوی‌کیا/ بازگشت پس از 4742 روز

 

آمار حضور در مسابقات باشگاهی:
۱۹۹۵-۹۶: پرسپولیس: ۱۱ بازی و یک گل
۱۹۹۶-۹۷: پرسپولیس: ۲۸ بازی و ۹ گل (۲ بازی در لیگ دسته اول و ۲ گل – ۷ بازی در آسیا و یک گل)
۱۹۹۷-۹۸: پرسپولیس: ۱۵ بازی و ۸ گل (۴ بازی در آسیا و ۳ گل)
۱۹۹۸-۹۹: بوخوم: ۱۲ بازی، ۳ گل، ۲ پاس گل و یک کارت زرد
۱۹۹۹-۲۰۰۰: هامبورگ: ۲۹ بازی، ۴ گل، ۸ پاس گل و یک کارت زرد (یک بازی در جام حذفی)
۲۰۰۰-۰۱: هامبورگ: ۲۹ بازی، ۵ گل و یک کارت زرد (دو دیدار در جام حذفی و یک گل – ۲ بازی در اروپا و یک گل)
۲۰۰۱-۰۲: هامبورگ: ۱۱ بازی، یک گل، ۳ پاس گل و یک کارت زرد
۲۰۰۲-۰۳: هامبورگ: ۲۶ بازی، ۲ گل و ۱۴ پاس گل
۲۰۰۲-۰۳: تیم آماتور هامبورگ: ۲ بازی
۲۰۰۳-۰۴: هامبورگ: ۳۲ بازی، ۵ گل، ۸ پاس گل و یک کارت زرد (۲ بازی در اروپا)
۲۰۰۴-۰۵: هامبورگ: ۲۶ بازی، ۲ گل، ۲ پاس گل و یک اخراج با دریافت ۲ کارت زرد
۲۰۰۵-۰۶: هامبورگ: ۳۱ بازی، ۵ گل، ۵ پاس گل و ۳ کارت زرد(۹ بازی در اروپا)
۲۰۰۶-۰۷: هامبورگ: ۲۷ بازی، ۲ گل، ۳ پاس گل، ۴ کارت زرد و یک اخراج مستقیم(۶ بازی در اروپا)
۲۰۰۷-۰۸: اینتراخت فرانکفورت: ۲۰ بازی، ۲ پاس گل و یک کارت زرد
۲۰۰۸-۰۹: اینتراخت فرانکفورت: ۱۲ بازی و بدون گل (۲ بازی، بدون گل)
۲۰۰۹-۱۰: اینتراخت فرانکفورت: بدون انجام بازی تدارکاتی
۲۰۰۹-۱۰: استیل آذین: ۸ بازی و ۲ گل (۳ بازی در جام حذفی و ۲ گل)
۲۰۱۰-۱۱: استیل آذین: ۲۶ بازی و ۲ گل
۲۰۱۰-۱۱: داماش گیلان: ۱۴ بازی و بدون گل (۲ بازی در جام حذفی)
۲۰۱۰-۱۱(۱۰ دیماه ۱۳۹۰): پرسپولیس: ؟؟؟

بخشی از افتخارات فوتبالی:
۱۹۹۶: حضور در جام ملت‌های آسیا در امارات و کسب عنوان سوم
۱۹۹۷: بهترین بازیکن جوان سال آسیا و زننده بهترین گل سال در این قاره
۱۹۹۸: قهرمانی مسابقات فوتبال بازی‌های آسیایی بانکوک
۱۹۹۸: حضور در جام جهانی ۱۹۹۸ و به ثمر رساندن گل تاریخی و پیروزی بخش ایران برابر آمریکا
۲۰۰۰: حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان
۲۰۰۳: بهترین بازیکن سال آسیا
۲۰۰۴: بهترین بازیکن سال هامبورگ و انتخاب به عنوان بهترین ارسال کننده پاس در بوندس‌لیگا
۲۰۰۴: حضور در جام ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ چین و کسب عنوان سوم
۲۰۰۶: حضور در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان
۲۰۰۷: کاپیتان تیم ملی ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۷ آسیا
۲۰۰۹: خداحافظی از فوتبال ملی پس از صعود نکردن تیم ملی به جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید لطفا" نظرات خود را در مورد مطالب این وبلاگ اعلام فرمایید
موضوعات
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان ماهان شهسوار و آدرس mahaan.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان



نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 50
بازدید دیروز : 8
بازدید هفته : 98
بازدید ماه : 294
بازدید کل : 25089
تعداد مطالب : 363
تعداد نظرات : 49
تعداد آنلاین : 1

کد متحرک کردن عنوان وب

کد پیغام خوش آمدگویی
استخاره آنلاین با قرآن کریم